Column van Con

Met de VVD fractie zijn we al weer even onderweg, al zo’n 2 jaar. We zijn nu halverwege de raadsperiode en dus is het tijd voor een korte evaluatie en een kijkje in de toekomst.

Als leidraad heb ik het boekje gepakt uit 2014 “De Raad 21 ambities”. Wat is er sindsdien allemaal veranderd?

Op 2 juli 2014 is ons eerste kleinkind geboren, een stoere jongen genaamd Raff.
Een echte energievreter, maar ontzettend leuk om opa te zijn, het maakt je weer gevoelsmatig een aantal jaren jonger.
Ik ben nog steeds werkzaam bij De Nieuwsklok als bladmanager en wekelijks eindverantwoordelijk voor dit blad. Op 1 maart 2015 is De Nieuwsklok verkocht aan uitgeverij Em. De Jong uit Baarle Nassau. Die switch is door de lezers massaal als zeer positief ervaren. Het blad is qua omvang groter, dikker en al het lokale nieuws staat erin met veel foto’s.

Onderdeel uit maken van de VVD fractie voelt als een warm bad. Wat ik in de column destijds schreef: “Ik wil vooruit en mijn kennis en energie stoppen in de zaken die er in Oisterwijk toe doen, zoals de transities, ontwikkeling van KVL,  de cultuurcentra, etc.”, is nog steeds actueel.
Want mijn belangrijkste drijfveer blijft, om voor een ander iets te kunnen betekenen.

Wat de cultuurcentra betreft, dit hebben we vorige maand afgerond, voor wat betreft de doorstart. De openstaande schuld wordt kwijtgescholden, zakelijk en economisch gezien de juiste beslissing. Immers, een faillissement had onze gemeenschap meer dan het dubbele gekost (+/- € 1.500.000,-), los van de ellende waarmee de verenigingen geconfronteerd zouden worden. Een nieuw bestuur, een nieuwe directeur moeten de cultuurcentra weer een nieuw elan geven. De Gemeenteraad wordt in de toekomst voortdurend op de hoogte gehouden van de ontwikkelingen, om eventuele problemen tijdig te  herkennen en om dan desgewenst de nodige maatregelen te kunnen nemen.

Kijkend naar de toekomst, zijn we op dit moment bezig met de ontwikkeling van een nieuw stelsel van rioolheffing, waarbij een eerlijke verdeling van de lasten voor de VVD erg belangrijk is. Ook op het punt van handhaving op allerlei gebieden moeten we nog de nodige stappen maken.
Samen met het College trekt de VVD op, om Oisterwijk op de kaart te houden in relatie tot recreatie en toerisme. Er moet in Oisterwijk een klimaat zijn, waar het goed wonen en recreëren is en daarbij gaat de nota Recreatie/Toerisme een grote rol spelen.

Gemeente Oisterwijk is een financieel gezonde Gemeente en als lid van de Commissie Algemene Zaken, zal ik er alles aan doen om dit ook zo te houden.
En als lid van de werkgroep “Bouwen aan Vertrouwen”, zal ik samen met mijn collega’s van de andere partijen proberen het onderling vertrouwen en respect naar elkaar weer te herstellen, zodat we op een prettige, respectvolle manier de komende 2 jaren gaan samenwerken. Tenslotte zitten wij niet voor ons zelf,  in de Gemeenteraad, maar voor het algemene belang van al onze inwoners.

Kortom, er is nog genoeg te doen en daar blijf ik me namens de VVD volledig voor inzetten.

Met liberale groet,
Con van Beckhoven