Verslag raadsvergadering 21 april

Tijdens de laatste raadsvergadering op 21 april j.l., bij de behandeling van het voorstel om het veehouderijbeleid Oisterwijk 2016 vast te stellen, vroeg raadslid  Anton van Tuyl aan de voltallige raad waar ze nu naar toe wilden.

Namelijk de uitgangspunten van de VVD golden ook voor de andere politieke partijen. We willen een beleid waar de kernwaarden zijn: leefbaarheid, gezondheid, respect voor elkaar en de natuur en ook economisch verantwoord ondernemen. De VVD kwam met medeondertekening van AB met een transitie scenario  waarin werd gestimuleerd om nieuwe initiatieven mogelijk te maken voor de veehouderij. Maak gebruik van innovatienetwerken en zoek maten die met het zelfde probleem worstelen, dat was de boodschap die werd mee gegeven. Zorg dat het eindresultaat dan is dat er een vitaal platteland met een gemengde economie ontstaat waar overlast wordt teruggedrongen. Deze zienswijzen werd ondersteunt door een amendement dat werd overgenomen door het college.

Bij het raadsvoorstel over de mestverwerking aan de Servennenstraat te Moergestel stemde de VVD ook voor. Daarbij benoemend dat het transport in het gebied met extra zorg begeleid/gevolgd moet worden. De VVD stelde vast dat de voordelen groter zijn dan de door ons ingeschatte nadelen.

De uitkoop van veehouderij Broekzijde 6 en 6A  Moergestel was voor de totale raad  akkoord  daar de leefbaarheid zo meer ruimte krijgt in dit gebied.

Voor deze raadsvergadering waren ter behandeling nog 2 moties ingebracht waar de VVD in mee is gegaan. Er is aan het college verzocht om de verplaatsing van de Lidl naar de KVL te herzien.

Voor de ontsluiting van de Pannenschuur werd aandacht gevraagd om de belangen van alle bewoners in de wijk goed in beeld te brengen tijdens dit lopende proces en als de uitkomst bekend is het ontwerp voor te leggen aan de raad.

Na een omvangrijke raadsagenda kan de VVD terugzien op weloverwogen beslissingen die nu op uitvoering wachten.