De VVD vindt er iets van!

Bij de raadsvergadering van 10 november {waar de begroting werd behandeld} kwam duidelijk naar voren dat we er financieel goed voorstaan. De raad was echter wel van mening, dat de ambities genoemd in de perspectiefnota ook in de begroting benoemd hadden mogen worden.

De week na de begrotingsbehandeling kwamen er jammer genoeg allerlei berichten via de media naar buiten waarin werd gesuggereerd dat de raad niet gelukkig was met de begroting. Tijdens de behandeling bleek echter duidelijk dat de presentatie anders was dan verwacht doch dat het resultaat goed te noemen is. We gaan als raad vol vertrouwen en vol ambities 2017 in!

Op 17 november vond er wederom een raadsvergadering plaats. Het vermoeden was dat dit, gezien de agenda, een korte vergadering zou kunnen zijn. Daar echter de reacties van afgelopen week voelbaar waren tussen de fracties was de sfeer gespannen.

Het vaststellen van het bestemmingsplan La Hollande 2 verliep voorspoedig, zodat er naar wij hopen spoedig een appartementencomplex met 20 woonheden gebouwd gaat worden.

Maar toen, onderdeel van ons belastingstelsel is de rioolheffing. We zijn al zo’n 10 jaar naar een andere vorm aan het zoeken om naar een betere verdeling van de heffing te komen. De VVD en PrO dienden een amendement in waar gezocht was naar een andere methode van berekening. De discussie ging alle kanten op en eindigde in de beslissing dat alle partijen nog maar eens rond de tafel moeten gaan en dat in de volgende raad een voorstel moet liggen wat gedragen wordt door de raad.

Hierna werd een motie vreemd aan de orde van de dag ingediend over het veehouderij beleid door AB, PrO en PGB. Er werd gesteld dat er geen beslissing  voor  uitbreiding en aanpassingen van een veehouderij mocht worden verleend tot maart 2017. Wij als VVD konden ons hier niet in vinden, daar aanpassingen die een positieve uitwerking kunnen hebben op de omgeving ook een halt worden toegeroepen en we hebben recent beslist dat alle voorstellen getoetst worden aan normen van de GGD. Na een stevige discussie en de nodige schorsingen werd de motie verworpen daar AB ons steunde in onze zienswijzen.

Toen kwam het klapstuk van de avond PGB diende een verzoek tot interpellatie in, waarbij wethouder Verhoeven zich moest verantwoorden voor zijn handelen over het parkeerbeleid. De termijn voor uitvoer van de aangenomen motie over maatregelen inzake parkeren is overschreden, doch door de wethouder werd duidelijk gemaakt welke stappen er tot nu toe waren genomen. Normaal stelt PGB zich op het standpunt dat er zorgvuldig en met inbreng van omwonenden naar beslissingen moet worden gekomen, maar nu is er naar onze mening gezocht naar actie om op het podium te komen in plaats van een zorgvuldig proces. Niet alleen de VVD maar ook PrO en AB konden zich niet vinden in het verzoek en geven de wethouder ruimte om tot een goed voorstel te komen.

Na deze toch wel lange vergadering gingen we rond middernacht huiswaarts.

Namens de fractie van de VVD Oisterwijk, Anton van Tuyl (raadslid VVD), antonvantuyl@gmail.com