Coalitiepartijen mogen van VVD hun eigen straatje vegen

Nadat eerder PrO-wethouder De Laat al na 4 maanden vertrok, dient zich wederom een conflict aan binnen de Oisterwijkse coalitie. Met hun afwijzing van Marjan Bastiaan als kandidaat-wethouder loopt de stabiliteit en geloofwaardigheid van het Oisterwijkse gemeentebestuur opnieuw een flinke deuk op.

© Gemeente Oisterwijk

De VVD is daarover bezorgd maar voelt zich niet verantwoordelijk voor de mislukte samenwerking tussen PGB, AB, CDA en PrO. Het vinden van een nieuwe wethouder voor de resterende twee jaar, laten de liberalen dan nu ook graag over aan de 4 ondertekenaars van het raadsprogramma zelf. Of wellicht moet aan de inwoners van Oisterwijk opnieuw gevraagd worden zich hierover uit te spreken.

Stabiel bestuur

Van meet af aan heeft de VVD gehamerd op een stabiel en zakenkundig bestuur voor Oisterwijk. Na de verkiezingen werd echter al snel duidelijk dat voor met name PGB en PrO de poppetjes belangrijker waren dan overeenstemming over inhoud en raadsprogramma. Nu dit experiment mislukt blijkt, ligt het weer op het bordje van PGB en de overige bedenkers. Daarmee ontloopt de VVD overigens zeker niet haar politieke en maatschappelijke verantwoordelijkheid. Zo constructief als de oppositiepartij zich de afgelopen maanden heeft opgesteld, zo zal zij dat ook de resterende twee jaar blijven doen. Oisterwijk, Moergestel, Heukelom en straks ook Haaren verdienen een krachtig en stabiel bestuur. Niet alle partijen lijken echter over een duidelijk politiek kompas te beschikken en bepalen hun standpunten per dossier. Fractievoorzitter Anne Cristien Spekle roept haar collega’s dan ook op om niet alleen te luisteren naar de inwoners, maar als politiek ook samen het debat te voeren. Met hun verkiezingscampagne 'Ruimte voor Iedereen’ haalden de liberalen in maart 25% meer kiezers dan vier jaar geleden.