VVD OISTERWIJK KLAAR MET COLLEGE

De VVD is helemaal klaar met de afwachtende houding van het Oisterwijkse college. Alle waarschuwingen het afgelopen jaar ten spijt, stevent Oisterwijk immers af op een jaarlijks miljoenentekort. En dat terwijl er begin 2018 nog ruim voldoende tijd én reserves waren om de nodige beheersmaatregelen te treffen in het sociale domein.

Coalitiepartijen PGB, AB, CDA en PrO spendeerden deze reserves echter liever aan o.a. een ruim 6 miljoen kostende voetbalfusie. Met als gevolg dat inwoners, ondernemers, verenigingen en organisaties nu de portemonnee mogen trekken. Door de afwachtende houding van het college is kostbare tijd verspild die Oisterwijk nu aan de rand van de afgrond brengt. De Artikel 12-status of faillissement kunnen enkel nog worden afgewend door een structurele jaarlijkse sanering van zo’n 3 miljoen euro.

Schaakmat

Fractievoorzitter Anne Spekle vergeleek de werkwijze van het college met een schaakspel. ‘U bent als raad aan Z, u bepaalt welke kant we op gaan’, zo luidt het steeds vanuit het college. ‘Door echter de beschikbare reserves aan andere zaken uit te geven, veranderde het schaakspel en verdween de koningin van het bord. De koning kwetsbaar achterlatend. De raad mag nu zorgen dat de koning niet omvalt waardoor de gemeente schaakmat komt te staan. Met een lange lijst ombuigingsmaatregelen wordt de gemeenteraad het bos ingestuurd met grote kans om te verdwalen.’ De VVD verwerpt operatie Stofkam en keurt met een motie de Bestuursrapportage (Berap) af.