Makkelijk scoren met successen uit het verleden

Specifiek, meetbaar, acceptabel, realistisch en tijdsgebonden (SMART), daaraan zouden voortaan alle politieke besluiten in Oisterwijk voldoen. Met stijgende verbazing keek de VVD dan ook toe hoe coalitiepartijen PGB, PrO, AB en CDA met het grootste gemak ruim 6 miljoen euro uittrekken voor de nieuw op te richten Oisterwijkse voetbalclub.

© Gemeente Oisterwijk

Uniek initiatief

Volgens de regeringspartijen is het een ‘uniek initiatief’, waar inderdaad ook VVD Oisterwijk groot voorstander van is. Maar voor de oppositiepartij zijn andere verenigingen uit Oisterwijk, Moergestel en Heukelom even uniek. En dit prijskaartje is - zelfs voor Oisterwijkse begrippen -  wel exorbitant hoog. Ook het financiële risico dat de gemeente neemt met aankoop van 3 accommodaties voor 1,8 mln is ongekend. Alles behalve meetbaar of acceptabel, laat staan realistisch. Verder voorzien de liberalen dat nu ook andere clubs en verenigingen bij wethouder Smit aankloppen. De bodem van de gemeentelijke schatkist, die voormalig VVD-wethouder Batenburg van financiën goed gevuld achterliet, komt dan snel in zicht.

Broek ophouden

Vanaf de politieke zijlijn was de VVD donderdag een roepende in de woestijn. Waar de gemeenteraad normaal garanties vraagt voor de toekomst, hobbelden de coalitiepartijen nu als makke schapen achter elkaar aan. Zonder gefundeerde onderbouwing en puur op emotie stemden zij voor of schaarden zich achter de eigen wethouder. Visie en daadkracht zouden in dit proces belangrijker moeten zijn. Zeer opmerkelijk was ook dat PrO-fractievoorzitter Jean Coumans bij stemming hetzelfde in de wedstrijd bleek te zitten als de VVD en dus ook tegen stemde. VVD erkent de grote maatschappelijke waarde van voetbal, maar hecht ook aan zelfredzaamheid van verenigingen. Hoe is deze miljoeneninvestering anders uit te leggen aan andere hardwerkende verenigingen die hun eigen broek ophouden?