PGB EN VVD STELLEN SAMEN INFORMATEUR AAN

Nu de verkiezingsuitslag definitief is, hebben de twee grootste partijen PGB en VVD Oisterwijk gezamenlijk een informateur aangesteld. Deze gaat bij alle partijen na op welke manier zij aankijken tegen de wijze van samenwerken, de samenstelling van het college en speerpunten en breekpunten. Aan de hand daarvan wordt het vervolgtraject bepaald.

© Gemeente Tilburg

Recht doen aan de uitslag

Bij de gemeenteraadsverkiezingen is PGB wederom als grootste uit de (stem)bus gekomen. Het is gebruikelijk dat de grootste partij het voortouw neemt bij de vervolgstappen. De VVD heeft een zetel winst behaald en is met 5 zetels nu duidelijk de tweede partij van Oisterwijk. PGB heeft daarom contact gezocht met de VVD om samen te starten aan het vervolg. Daarmee doe je immers recht aan de verkiezingsuitslag. Beide partijen hebben gezamenlijk een informateur aangesteld die een verkennend gesprek gaat voeren met alle zes gekozen partijen. Op basis van de uitkomsten daarvan wordt het vervolgtraject bepaald.

Informateur direct aan de slag

PGB en VVD hebben samen Gerard Vrenken, oud griffier van gemeente Tilburg, gevraagd als informateur aan de slag te gaan. Opdracht is om met elke partij een verkennend gesprek te voeren. Hieruit moet duidelijk worden hoe elke partij aankijkt tegen de verkiezingsuitslag en het vervolgtraject. Daarbij kunnen onderwerpen aan bod komen zoals de manier van samenwerken (raadsbreed versus coalitie), welke speerpunten en/of breekpunten er zijn en wijze van aanstelling van een nieuw college. Doelstelling is dat deze gesprekken deze week plaatsvinden en dat de informateur dan zo snel mogelijk zijn conclusies en adviezen in openbaarheid kan presenteren.

Voor 1 januari duidelijkheid

Zowel PGB als VVD vinden het van groot belang dat er snel slagen gemaakt worden. Doelstelling is dan ook om bij voorkeur voor 1 januari helderheid te kunnen verschaffen over te maken afspraken en over de aanstelling van een nieuw college. Hoewel dit nogal ambitieus is, is dit voor beide partijen wel het streven. Ook omdat dan de kern Haaren officieel bij gemeente Oisterwijk hoort.

• Carlo van Esch, Partij Gemeente Belangen (PGB)
  • Anne Cristien Spekle, VVD Oisterwijk

Met vragen kunt u terecht bij Carlo van Esch