MAG HET IETS MEER ZIJN?

Nog geen 50 jaar geleden was de standaardvraag in elke kruidenierswinkel: "Mag het iets meer zijn?" En het antwoord van de klant luidde steevast: “Ja hoor, geen probleem.” Iedereen blij: de winkelier z’n extra omzet en de klant een goed gevoel. Anno 2021 gaat dat heel anders.

© Oisterwijk Verleden en Heden

De LIDL vertrekt binnenkort aan de Gemullenhoekenweg, maar opent op het KVL-terrein een gloednieuwe supermarkt. Goed bereikbaar en met flink meer ‘VVO’s’ (verkoopvloer-oppervlak). Iedereen met een beetje gezond verstand is dus eigenlijk wel voor. De gunfactor wint het van negatief doemdenken. Ondernemen is immers ook veranderen en meegaan met de tijd. Dat geldt niet alleen voor ondernemers maar ook voor consumenten, voor ons centrummanagement en voor de politiek. Het heeft misschien zo’n 5 jaar voorbereiding gekost, nu wordt het gerealiseerd op ons fraaie KVL-terrein.

Inleveren is compenseren

Het dorpscentrum levert met de verhuizing van de LIDL wat m² VVO in, tenzij een andere ondernemer kansen ziet op die locatie. Zo moet het wat ons betreft gaan en laten wij het ontwikkelen van nieuwe winkelformules bij voorkeur over aan professionals. Die hebben immers kennis van de markt en van de branche. Natuurlijk moeten we het belang van onze inwoners en van het winkelend publiek in ogenschouw houden. Maar doorgaans resulteren verschuivingen in het winkelbestand tot flinke verbeteringen op de lange termijn. Out of the Box denken, met nieuwe plannen voor bijvoorbeeld de Jumbo, Koos Kluytmans, Nettorama of misschien zelfs voor De Leye, The Inside of de huidige Albert Heijn? De lokale politiek moet echter vooral niet op de stoel van ondernemers gaan zitten. Dat gaat niet werken. Onze politieke opdracht is heel simpel: vitale en levendige centra, maar ook verpaupering en leegstand tegengaan in de schil om die centra heen. Daarom faciliteren we goede initiatieven, groot en klein zodat ondernemers hun ding kunnen blijven doen, in en om het centrum!

Nee tenzij of Ja, mits?

In het nieuwe coalitieakkoord voor de komende 5 jaar hebben we het als volgt verwoord: “Het gemeentebestuur gaat voor het behartigen van belangen van inwoners en ondernemers. De gemeente biedt ruimte voor creatieve ideeën van ondernemers. Uitgangspunt is een positieve grondhouding bij elke aanvraag die binnenkomt. Dus niet meer “Nee, tenzij” maar “Ja, mits”! De gemeente faciliteert en de ondernemer onderneemt. Dit gebeurt uiteraard binnen de mogelijkheden van de gemeente. Laat iedereen die goede plannen heeft deze dus kenbaar maken, zodat we in beweging blijven en inspelen op nieuwe kansen. En net als vroeger elkaar weer iets gunnen in het belang van onze inwoners, ondernemers en onze prachtige gemeente Oisterwijk.