De VVD vindt er iets van!

Het was voor de commissie Ruimtelijke Zaken een enerverende vergadering.

Op de agenda stonden namelijk raadsvoorstellen die voor veel inwoners en bedrijven wijzigingen met zich meebrengen in hun directe woon- en werkomgeving.

Dit was ook zeer goed merkbaar, want  zelden is de publieke tribune zo bezet geweest.

De wijk Pannenschuur moet worden ontsloten en hiertoe kon de commissie haar wensen en bedenkingen aan het college kenbaar maken. Franca van der Horst van de VVD  bleek met de juiste wensen te komen. Haar voorstel om de klankbord-  en initiatiefgroep G. vd. Lindenstraat samen te brengen om tot een breed gedragen oplossing te komen en daarna met een uitvoeringsplan terug te komen naar de raad werd door wethouder Verhoeven omarmd en meegenomen naar het college.

Voor het oplossen van de parkeerproblemen op ’t Seuverick en Den Donk kwam VVD raadslid Anton van Tuyl wederom met een voorstel om een tijdelijke voorziening  te maken op de hoek Moergestelseweg/Sportlaan en een verbindingspad te maken tussen  de beiden parkeerterreinen. Er werd in eerste instantie het ongenoegen uitgesproken dat er met de motie van 2015 niet  voortvarend  gehandeld zou zijn. De uitleg en toezegging van de wethouder dat er mogelijk voor de winter een noodvoorziening zou zijn gerealiseerd, stemde de commissie tot tevredenheid.

Om een breder draagvlak te vormen voor realisatie van het fietspad Haghorst-Moergestel riep de VVD het college op eens uitgebreid over het fietspad met de leden van de Provinciale Staten van gedachten te wisselen, omdat samen optrekken in dit proces ons zeer zinvol lijkt.

VVD was kritisch over raadsvoorstel woonvisie daar er was geconstateerd  dat gemaakte prestatieafspraken in het verleden niet nagekomen zijn. Voorbeeld is de huurprijs in de Past. v.d. Meijdenstraat die ruim E 200,00 hoger is dan werd aangenomen bij de start van dit project. Al met al een vergadering die in de Raad van 6 oktober nog voor het nodige vuurwerk kan zorgen.

Ook in de commissie inwoners zaken, waarvan ons VVD raadslid Bianca Taapken voorzitter is, heeft de VVD niet stilgezeten en het liberale geluid laten horen.

Op de agenda stond de kadernota armoedebeleid. Hiervoor is in de media de afgelopen maanden veel aandacht geweest naar aanleiding van de discussie omtrent inrichtingskosten.
Fractievoorzitter Anne Cristien Spekle heeft nadrukkelijk gepleit voor regionale afstemming. In de ogen van de VVD is het niet rechtvaardig als er in de regio grote verschillen bestaan in het voorzieningenniveau. Daarnaast vindt de VVD het belangrijk dat er geen excessen ontstaan t.a.v. voorzieningen. Het college heeft aangegeven hier nadrukkelijk rekening mee te houden, omdat zij het hiermee eens is. Daarnaast is de VVD positief over de rode draad van de nota, namelijk preventie, werken aan vertrouwen en ‘werken moet lonen’.  VVD raadslid Marc Schoenmakers bracht de commissie inwonerszaken aan het einde van de discussie nog extra aan het denken door enkele kritische opmerkingen te plaatsen over de 120% norm die het college voorstelt. Al met al, mooi uitgangspunt om de raadsvergadering van 6 oktober a.s. in te gaan.