Op 19 december 2017 was er wederom een grote storing aan
het spoor in Oisterwijk. Als spoorgemeente komt dat wel eens voor en meestal is
dat snel verholpen. Nu ging het echter goed mis. 4 van de 5 spoorwegovergangen
waren gedurende 4 uur dicht. Dit leidde tot grote opstoppingen bij alle wegen rondom
het spoor. Gedupeerden omschreven het als een complete chaos.
Deze chaos was er, omdat er een totaal gebrek aan toezicht
was. Fietsers en automobilisten gingen uiteindelijk, maar uiterst voorzichtig
en aarzelend de gesloten spoorwegovergang over. Dit veroorzaakte
levensgevaarlijke situaties omdat er nog wel af en toe treinen reden.
Naar aanleiding van dit voorval heeft de VVD-fractie vragen
aan het college gesteld over wie de regie zou moeten voeren, of er een
draaiboek is voor dit soort situaties en waarom er geen toezicht was.
Na de kerstvakantie kwam het antwoord van het college. De
regie ligt in eerste instantie bij ProRail. De machinisten krijgen een
aanwijzing dat zij met lage snelheid (+/- 5km/u) al toeterend de overwegen
moeten naderen.
De politie wordt geïnformeerd over de storing. De politie
benadert de wegbeheerder (de gemeente). De wegbeheerder en de politie zijn
verantwoordelijk voor de veiligheid op de openbare weg.
Na een korte evaluatie heeft de gemeente de conclusie
getrokken dat er met betrekking tot het 2e punt verbeteringen
nodig zijn. De gemeente heeft daarom met ProRail afgesproken om in het vervolg
rechtstreeks contact met elkaar te hebben.
Er is geen draaiboek voor dit soort storingen meer, wel een
verantwoordelijkheidsverdeling zoals hierboven omschreven. De afspraken zullen
worden aangescherpt.
De VVD-fractie heeft het college nogmaals opgeroepen om bij ProRail, de provincie en het rijk te lobbyen voor een goede oplossing, bijvoorbeeld een tunnel aan de Moergestelseweg.
(het filmpje komt van Youtube, het Oisterwijk in beeld kanaal)