Terugblik op december 2015

December 2015 is een drukke politieke maand. Voor de VVD begon deze al goed door de politieke dag van 2College te winnen. In het schoolgebouw waren enkele Tweede Kamer leden met elkaar en de leerlingen in debat over diverse zaken. In het raadhuis gebeurde hetzelfde maar dan met de lokale politiek. Vanuit de VVD waren hier Patrick Simons en Bianca Taapken bij aanwezig. Met de Oisterwijkse jeugd zit het hier politiek wel goed. Net als vorig jaar won de VVD. Dit keer met 30% van de stemmen, gevolgd door D66 met 26% van de stemmen en als derde kwam de PVV.

De raadsvergadering van 17 december was een flinke en vooraf al beladen. De uitbreidingsaanvraag van de varkensboer aan de Oisterwijksebaan is een dossier dat al jaren loopt. De hele raad is hier echter op tegen omdat de desbetreffende boerderij en stallen wel heel dicht op de wijk Westend staan en hier nu al overlast is.

Het zwembad is ook al een dossier dat al langer loopt. Het voorstel dat er nu ligt is in onze ogen een goed voorstel. De VVD maakte zich ook in de vorige periode al hard voor een zwembad waar niet alleen de doelgroepen en de kinderen kunnen zwemmen maar ook de zwemvereniging terecht kan. De minimale afmetingen voor een wedstrijdbad zijn 12,5 bij 25 meter en daar moet het nieuwe bad ook aan voldoen. Het bad zal echter niet door de gemeente Oisterwijk gebouwd worden, maar door een marktpartij.

De hoofdlijnen van de structuurvisie (lange termijn visie/plannen) zijn besproken en vastgesteld. Anton van Tuyl heeft hier namens de VVD aandacht gevraagd voor wonen en wooncomplexen voor ouderen, gereed maken van nieuwe bedrijventerreinen, het opknappen van bestaande terreinen en het stimuleren van recreatie en toerisme met behoud van natuurwaarden en een leefbaarheid op lange termijn voor heel Oisterwijk.

Om de voortgang KVL mogelijk te maken, is het nodig om het gebied rond de overweg Blokshekken ook te ontwikkelen. Hiervoor is een voorstel uitgewerkt waarbij verkeersveiligheid en de verbinding met het centrum duidelijk vorm heeft gekregen. Dit voorkeursscenario waar de VVD het meeste in ziet, is door een meerderheid van de raad geaccepteerd. Nu kunnen de verdere onderhandelingen met betrokkenen beginnen.

De in de commissie Algemene Zaken aangekondigde verhoging van de reclamebelasting kwam voor Patrick Simons en Con van Beckhoven als een verrassing. Zij hebben veelvuldig contact met de ondernemers in Oisterwijk en zij hadden nog niets gehoord over een aankondiging daarvan. Beide raadsleden hebben de dag na deze commissie vergadering contact gezocht met diverse winkeliers en ondernemers in het centrum maar geen enkele ondernemer wist iets van een verhoging. Vele winkeliers kunnen zich wel vinden in een verhoging, maar het benodigde draagvlak ontbrak. Dit is door beide raadsleden naar voren gebracht en hier heeft wethouder Ina Batenburg een gesprek met het bestuur van Centrum Management over gehad. Dit en een wijziging binnen de winkeliersvereniging hebben er toe geleid dat de reclamebelasting niet verhoogd wordt.

Hierna is het rapport van Capra advocaten besproken. Een raadslid van de PGB is uit zijn slof geschoten tegen een medewerker van de griffie en kwam daarbij intimiderend over. De VVD fractie vindt dat niet kunnen een heeft daarom samen met AB de politieke “gele kaart” uitgedeeld middels een motie van treurnis.

De VVD fractie wenst u een prettige Kerstperiode toe met de allerbeste liberale wensen voor het nieuwe jaar 2016.