Politieke Update met VVD-achterban

De voortslepende ‘wethoudersperikelen’ en persoonlijke aanval van PrO op burgemeester Janssen, waren voor de VVD directe aanleiding om haar leden bij te praten.

© VVD Oisterwijk 2018

Artikel 12 gemeente

Dat gebeurde 21 november in een informele setting bij Klein Speik. Alle aanwezige (oud) VVD-prominenten, -kiezers en -leden waren het over één ding roerend eens: dit schaadt het aanzien van de Oisterwijkse politiek enorm en zal ook het provinciebestuur in Den Bosch niet ontgaan. “We mogen wel oppassen dat we onze zelfstandigheid niet een keer verliezen of een Artikel 12 gemeente worden met deze exorbitante uitgaven van de huidige coalitie”, bracht een bezorgde VVD-kiezer in.

VVD Bestuurderspartij

Fractievoorzitter Anne Cristien Spekle vroeg haar achterban dan ook: “Oppositie blijven of proberen mee te regeren?” Oud-wethouders Joop Rakhorst en Ina Batenburg adviseerden het laatste, mits het raadsakkoord kan worden opengebroken. “We zijn bestuurders en geen politieke activisten. Maar een eventuele deelname mag niet tegen elke prijs. Er zal dan een nieuw akkoord gesmeed moeten worden met een verantwoord financieel beleid.” De meeste aanwezigen opteerden echter voor de huidige oppositierol tot aan de gemeenteraadsverkiezingen over ruim 2 jaar. “We voeren momenteel actief en krachtig oppositie en zijn goed in beeld. Door de coalitie steeds weer de spiegel voor te houden, zien onze inwoners waar kompasloze politiek toe leidt. En vooral wat het kost. Want in amper een half jaar regeren ruim 8 miljoen aan opgebouwde gemeentereserves stukslaan kan niet blijven duren. Daar zijn uiteraard zeker ook PGB, AB en CDA voor verantwoordelijk!

Een aanwezige VVD-kiezer deelde nog haar zorgen over de geplande verhuizing van camping De Reebok naar de Oirschotsebaan en kreeg daarin goede adviezen van enkele raads- en commissieleden. Voorzitter Eric Beele hamerde de informele meeting stipt om 22.00 uur af en beloofde dit soort meetings vaker te organiseren.