'Raadsbreed' was het motto

Zo’n negen maanden geleden was Oisterwijk in blijde verwachting van een ‘nieuwe manier van werken’.

De gemeenteraadsverkiezingen brachten PGB aan zet en na maandenlang onderhandelen was een coalitie met PGB, PrO, AB en CDA een feit. De VVD Oisterwijk (die in maart 25% meer stemmen kreeg dan 4 jaar eerder) zette haar handtekening niet onder dit 'bijna raadsbrede' akkoord. De liberalen vonden het vlees noch vis, zonder heldere afspraken en bovenal zonder ook maar enige financiële onderbouwing of kompas om op te koersen. De afgelopen negen maanden zijn dan ook bepaald niet ‘raadsbreed’ verlopen. Een wethouder die al na 3 maanden opstapt vanwege gebrek aan steun vanuit zijn eigen achterban. Een aangedragen kandidaat die door 3 eigen coalitiepartners wordt weggestemd. Een fractievoorzitter die openlijk de integriteit van onze burgemeester in twijfel trekt. Tot een wethouder Financiën die worstelt om zijn begroting nog enigszins sluitend te krijgen.

Het CDA heeft naar eigen zeggen de afspraken al bij het oud papier gezet. Verwijten binnen de coalitie - over het niet nakomen van afspraken - vliegen over en weer. En de VVD? Die voert gewoon oppositie zoals de inwoners van Oisterwijk, Moergestel en Heukelom dat verdienen. Houdt het college een spiegel voor en wijst haar op de financiële consequenties - die besluiten die nu worden genomen - hebben voor de toekomst én voor de portemonnee van onze inwoners. Het goede nieuws is dat inzicht komt met de jaren, in dit geval 9 maanden om precies te zijn.