INTEGRALE VISIE COLLEGE ONTBREEKT BIJ BEZUINIGINGEN ZORG

De bezuinigingsmaatregelen waar het Oisterwijkse college eindelijk mee komt, stuiten bij veel partijen op weerstand. De VVD is minder kritisch richting de portefeuillehouder sociaal domein en prijst in beginsel het initiatief.

© Gemeente Oisterwijk

Om bezuinigingen in de zorg te kunnen rechtvaardigen, is echter wel een integrale afweging noodzakelijk. Deze totaalvisie op de gemeentelijke financiën is de gemeenteraad reeds meerdere malen toegezegd door wethouder Dankers. De VVD acht het maatschappelijk onverantwoord om nu - middenin de Corona-crisis - enkel op de zorg te focussen.

ZELFREDZAAMHEID

Eind 2018 diende de VVD reeds een motie in om de uitgaven in de jeugdzorg en WMO te beteugelen. In november 2019 volgde daarop nog de motie tot herijking in het sociale domein. Geen van de andere partijen in de raad deelde deze zorgen, wat inmiddels heeft geleid tot een lege gemeentekas. Het is daarom ongepast om nu op detailniveau te gaan discussiëren over het strijdplan dat wethouder Vatta op tafel legt. Liever praat de VVD met haar over de principiële keuzes die aan haar beleid ten grondslag moeten liggen, zoals de vraag waar zelfredzaamheid ophoudt en bijdrage naar vermogen begint. En daarbij ook de vraag stellen wat hulp en ondersteuning voor inwoners die dat nodig hebben mag kosten.

ONE WOMAN SHOW

Waar het huidige college inwoners en partijen raadpleegt voor élk besluit en voor elk bouwplan zelfs een omgevingsdialoog verplicht stelt, wordt voor dit 'Strijdplan' zelfs geen advies van de sociale adviesraden afgewacht. Ook het solistische optreden richting Den Haag van de wethouder bevreemdt de VVD in hoge mate in tijden van #SamenSterk. Waarom treedt Oisterwijk niet samen op met andere gemeentes in Hart van Brabant verband? Opvallend is verder dat er nergens bezuinigd wordt op management en gemeentelijke apparaatskosten. Daar zal naar het oordeel van de oppositiepartij immers niet aan kunnen worden ontkomen.