CDA TRAPT AF MET TRAP NA

De gemeenteraadsverkiezingen zijn in aantocht en het CDA Oisterwijk trapt af. De kleinste partij van de huidige coalitie in Oisterwijk - 2 zetels - vindt het nu kennelijk tijd om afscheid te nemen van haar coalitiepartners.

© CDA Oisterwijk

Twee jaar geleden beloofde voormanMulders zijn collega’s nog om het bijna raadsbrede programma 'inhoudelijk, efficiënt en met een glimlach' tegemoet te treden. En gelachen hebben we, maar de vraag is wat twee jaar CDA ons als Oisterwijk heeft opgeleverd. Het antwoord geeft de fractie zelf: "onze gemeente is zo arm als Job en de woningbouw is volledig tot stilstand gekomen."

POT VERWIJT DE KETEL

Na ruim 2 jaar zelf actief meeregeren, strooit het CDA inmiddels met verwijten. Naar de eigen coalitiegenoot PGB, naar het college en naar de enige oppositiepartij VVD. Het eerste is wat merkwaardig na twee jaar zelf meeregeren en het laatste is opvallend nu het CDA blijkbaar tot het inzicht is gekomen dat het door haar onderschreven raadsprogramma inderdaad heeft geleid tot de huidige financiële chaos die de VVD al in 2018 voorspelde.

WONINGVISIE

Heeft de VVD dan geen visie ten aanzien van de inpassing van woningbouw aan de Nijverheidsweg? Zeker wel: de VVD wil bedrijven en werkgelegenheid voor Oisterwijk behouden en vooral niet zien vertrekken naar elders. Bedrijventerreinen zijn schaars en daarmee ook de uitbreidingsmogelijkheden voor gezonde bedrijven. Het was dus geen goed plan om 27 sociale huurwoningen midden op een bestaand bedrijventerrein te willen bouwen. En het is nog steeds geen goed plan. Ook al is de behoefte aan sociale woningbouw nog zo groot; het getuigt niet van enig inzicht om dan maar 27 flatjes op een industrieterrein te proppen. Het leidt tot een verkeersonveilige omgeving met amper enig woongenot voor de toekomstige bewoners. Oisterwijk heeft meer dan genoeg alternatieve locaties om te bouwen dus waarom uitgerekend op een industrieterrein. De coalitie besloot echter anders en drukte het plan er met spoed door, onder de toezegging van de wethouder dat er alsnog een gebiedsvisie zou worden opgesteld. Daar wachten we nog steeds op. Half Oisterwijk is inmiddels in beeld gebracht, maar de ondernemers om wie het gaat weten nog altijd niet waar zij dan naartoe kunnen.

ONZALIG PLAN

Veel bedrijven aan de Nijverheidsweg zouden volgens het CDA graag verhuizen. Dat klopt. Dat is namelijk altijd zo als het mes op je keel staat. Maar zolang deze ondernemers niet weten of zij überhaupt moeten vertrekken, wanneer dan of waarheen, blijft de VVD zich verzetten tegen dit onzalige plan. Dat is geen gebrek aan visie. Dat is goede ruimtelijke ordening.

Er was overigens ook een tijd dat het CDA, net als de VVD, oog had voor de belangen van ondernemers. Mooi was die tijd, en we hopen dat die weer terugkomt. Je zult dan zien dat er vanzelf ook weer meer gebouwd gaat worden.