VVD GEEFT BUITENGEBIED HAAREN DE RUIMTE

Afgelopen donderdag stemde VVD Haaren – samen met een meerderheid van de gemeenteraad Haaren - in met de herziening van het bestemmingsplan van haar buitengebied.

© VVD Oisterwijk

Het plan - waar voor veel over uit is gegaan - herziet op vooruitstrevende wijze de behoefte om sommige delen van het buitengebied in de toekomst opnieuw in te kunnen richten. Stoppende boeren kunnen zo in hun leegstaande stallen en agrarische bebouwingen bedrijfsactiviteiten ontplooien waarmee ze weer in hun levensonderhoud kunnen voorzien (VAB-beleid). Met deze herziening kan het buitengebied onder beschermd toezicht floreren en toch leefbaar blijven. VVD Haaren trok met het oog op de gemeentelijke herindeling in dit dossier nauw samen op met VVD Oisterwijk.

Politici afgestraft

Na jarenlange voorbereidingen werd een akkoord gesloten met alle betrokken stakeholders. En onstaat er volledig evenwicht tussen individuele belangen enerzijds en belangen van stakeholders zoals natuurorganisaties anderzijds. Alles binnen de gestelde vergunningkaders en met als voornaamste doel de leefbaarheid van het buitengebied te bevorderen. Toch stelden de colleges van Oisterwijk, Boxtel en Vught zich uiterst kritisch op tegen het Haarense raadsbesluit en dreigen zelfs met juridische stappen. Ook Partij S95 - die na 1 januari samengaat met PGB - stemde tegen. Enkele raadsleden van Progressief ’96, onder wie Jan van Ginneken en Marion Das verlieten zelfs de vergadering om zo hun verantwoordelijkheid bij een stemming te ontlopen. Naar eigen zeggen om na de herindeling 'onbevlekt' in een nieuwe raad te kunnen starten: Van Ginneken voor D66 Oisterwijk en Das als 4e op de kieslijst voor PrO. Diverse media straften hun optreden echter genadeloos af: “Een raadslid moet zijn eigen inwoners vertegenwoordigen en beslissingen nemen die voor zijn gemeente van belang zijn. Dat is z'n democratische plicht. Stemmen dus: voor of tegen! Maar ‘wegduiken’  en schone handen houden, dient louter hun eigen belang dan wel het belang van een andere gemeente. Het getuigt van weinig ruggengraat.

Provinciale lof

Deze door Haaren gekozen route naar herziening van haar buitengebied is vooruitstrevend en past bij de nieuwe aanpak die bij het aanvragen van omgevingsvergunningen wordt gevolgd. De provincie onderschrijft de aanpak dan ook volledig en spreekt waardering uit. Haaren is met dit bestemmingsplan z’n tijd vooruit. VVD Oisterwijk roept haar college op juist nu visie te tonen en de positieve punten van het Haarense besluit over te nemen bij de beoordeling en vernieuwing van hun huidige bestemmingsplannen. Daarmee ontstaat een win-win situatie die de voordelen van de herindeling en de warme overdracht juist onderstreept. Een rechtsgang past in het geheel niet in deze positieve context en werkt averechts. De beste bedoelingen waarmee de Haarense gemeenteraad dit dossier zo succesvol heeft afgerond zouden onterecht in een verkeerd daglicht komen te staan.