OISTERWIJK BETAALT GOUD GELD VOOR JEUGDZORG

“100 miljoen winst voor (jeugd)zorg Tilburg e.o.", kopte Brabants Dagblad. Het artikel sloeg afgelopen week bij lezers, gemeenteraadsleden en Tweede Kamerleden in als een bom.

© VVD Oisterwijk

Zeker ook in Oisterwijk, waar de VVD-fractie bij herhaling aandacht heeft gevraagd voor kostenbeheersing in de zorg. Steevast luidde het antwoord van wethouder Dankers - met in zijn kielzog Carlo van Esch van zijn eigen partij PGB (foto) - dat deze tekorten te wijten waren aan kabinetsbezuinigingen uit Den Haag. Naar nu blijkt worden de kostenoverschrijdingen echter vooral veroorzaakt door falend inkoopbeleid en gebrekkige controle en toetsing op instroom en tarieven. Daardoor blijven er jaarlijks tientallen miljoenen belastinggeld aan de strijkstok hangen bij deze zorgaanbieders. Onverteerbaar voor fractievoorzitter Anne Cristien Spekle en daarom stelt zij het college namens de VVD-fractie schriftelijke vragen, die de gemeenteraad op korte termijn helderheid van zaken moeten verschaffen.

COLLEGE ZWAK ONDERHANDELAAR

Het artikel in Brabants Dagblad toont de enorme macht aan van de zorgaanbieders, waardoor zij enorme woekerwinsten maken. Het beeld doemt op van een college dat geen moment in de lead is, uiterst zwak onderhandelt en veel te veel betaalt voor geleverde zorg en diensten. Gemeenten hebben weliswaar beperkte beleidsvrijheid om sturing aan te brengen in de jeugdzorg, dat neemt niet weg dat er kritisch naar gekeken moet worden. Het gaat immers om belastinggeld dat door ondernemers en inwoners is verdiend en derhalve doelmatig en rechtmatig uitgegeven moet worden. Deze taak is aan het college, daarom zouden zij wat de VVD betreft gezamenlijk met andere gemeenten in Hart van Brabant afspraken moeten maken met zorgaanbieders. Zo kunnen de kosten in de jeugdzorg beheersbaar worden en het belastinggeld ook daadwerkelijk naar de zorg gaat. Niet de OZB voor inwoners verhogen, maar een eind maken aan deze praktijken, zodat het gat dat de jeugdzorg keer op keer in de begroting slaat eens gedicht kan worden.