NA DE VERKIEZINGEN: DEEL 4

Bouwen en Wonen is voor de VVD een speerpunt in het volgende coalitieakkoord. De woningnood in Nederland is groot en in onze 4 kernen Haaren, Heukelom, Moergestel en Oisterwijk is dat niet anders. VVD Oisterwijk wil graag voor iedereen bouwen om zo de doorstroming op gang te helpen.

© VVD Oisterwijk

BOUWEN, BOUWEN EN WONEN

Om onze 4 kernen leefbaar en vitaal te houden, moeten er niet alleen voldoende woningen worden gebouwd, maar moet ook het aanbod voldoende divers blijven. Gebeurt dat niet, dan ontstaat leegloop en zijn de gevolgen voor de voorzieningen (scholen), voor de detailhandel (Moergestel / Haaren) en voor het verenigingsleven al snel merkbaar.

Gelukkig is de ruimte voor eigen beleid van de gemeente op weinig gebieden zo groot als op het gebied van Bouwen en Wonen. Natuurlijk moeten er regionale afspraken worden gemaakt om te voorkomen dat gebouwd wordt voor leegstand, maar contingentering bestaat al lang niet meer. Dus hoewel AB-wethouder Ten Brink in het BD eerder nog liet weten dat de provincie "op de rem staat", heeft het college in een recente Raadsinformatiebrief aangegeven dat de provincie best bereid is om Oisterwijk binnen de regionale afspraken meer ruimte te geven, maar dat zo’n verzoek dan alleen wel goed gemotiveerd moet zijn en met name duidelijk dient te maken waarom er meer zou moeten worden gebouwd, zolang de bestaande plancapaciteit nog niet bij benadering benut wordt. Want dat is precies het punt waarop de raadsbrede coalitie in de afgelopen periode op dit terrein tekortgeschoten is. De plannen van dit college zijn vooral ingezet op de verkeerde locaties (KVL-west), verzand in de door PGB en PrO verplicht gestelde omgevingsdialoog (Kartonnagefabriek), gestrand omdat ze aan de raad zijn voorgelegd zonder de raad een keuzemogelijkheid te bieden voor andere scenario's (De Leye) en soms ook gewoonweg opzij gelegd (Bienekebolders).

ANDERE BOEG

Voor ons is de inzet na de verkiezingen dan ook duidelijk. Het moet anders. Het moet sneller. Het moet doortastender. Ambtelijke toetsing is noodzakelijk, maar hoeft geen jaren te duren. De knop moet om van zoeken naar wat er tegen het plan pleit naar kijken hoe iets mogelijk kan worden gemaakt. En vooral: het college moet zijn verantwoordelijkheid nemen en samen met de raad besluiten wat een goede ruimtelijke ordening is en wat niet. De gedachte, dat plannen beter worden op basis van een jarenlange omgevingsdialoog, is een illusie. Je bent als wethouder bestuurder en geen gespreksleider. Het bestuur bestuurt en wie het met een besluit niet eens is, maakt bezwaar.

PRIORITEIT

De Leye (prioriteit #1) vraagt een afweging tussen een zo groot mogelijke opbrengst en een zo divers mogelijk aanbod. Schets die scenario’s dan ook en bespaar de Raad plannen met een eenzijdige keuze voor seniorenwoningen. Op alle andere locaties die de gemeente in eigendom heeft, bestaat er vanwege de financiële situatie van de gemeente Oisterwijk alle aanleiding om per locatie te differentiëren in het percentage voor sociale koop en huur. Sociale koop en huur kunnen wat de VVD betreft het beste worden gerealiseerd op de locaties waarop de gemeente onlangs een voorkeursrecht gevestigd heeft. De gemeente is van die grond geen eigenaar, heeft dus ook geen belang bij de opbrengst, maar heeft daarentegen wel alle mogelijkheden om via het bestemmingsplan af te dwingen dat het gewenste bouwprogramma gerealiseerd wordt. De Baerdijk had allang herontwikkeld kunnen zijn als het college zijn verantwoordelijkheid genomen had. Natuurlijk zijn buren tegen hoogbouw, maar er bestaat geen recht op vrij uitzicht. Voor de VVD is hoogbouw niet uitgesloten. Pak in Moergestel door bij de Pastorie en bij het Antoniushuis. Los het parkeren op, maar ga voorbij aan klachten over de verandering van de omgeving. Vergeet de gedachte dat er ooit nog een supermarkt komt op de plek van de Aldi in Moergestel en laat daar woningen bouwen. Verplaats de Nettorama in Oisterwijk en benut de vrijgekomen ruimte voor een plan dat bij die locatie past. Het gemeentekantoor op De Lind? Denk creatief en stel jezelf de vraag of de duurste plek op De Lind tot in lengte van dagen in beslag moet worden genomen voor een gemeentekantoor. Wat ons betreft niet, want ambtenaren kunnen ook elders werken (Rabobank, Insaid). En blijf in Haaren zoeken naar locaties zonder dat Haaren en Oisterwijk aan elkaar vastgroeien: één gemeente, meerdere kernen.

Zo kunnen we nog wel even doorgaan, maar nu weet u in ieder geval waar, als het aan ons ligt, na 18 november de prioriteiten worden gelegd.

Patrick Simons

Lijst 4, nummer 5