NA DE VERKIEZINGEN: DEEL 5

Er was eens………een gemeente met maar liefst 4 wethouders in Haaren en 3 in Oisterwijk. In hun programmabegroting 2020 zeggen ze “de dorpen goed te hebben overdragen”. En de projecten die van groot belang zijn voor de leefbaarheid van de dorpen veilig te stellen.

© Den Domp

EEN HAARENS SPROOKJE

Voor Haaren is Den Domp zo’n project met impact. Maar wie nu denkt dat daarmee de toekomst voor Den Domp verzekerd is heeft het goed mis. De 7 wethouders vertellen namelijk sprookjes en spelen voor wolf, het geitje is Den Domp. Den Domp is een “hot item” en wordt dan ook “warm” opgepeuzeld.

VERKIEZINGSSTUNT

Zonder enige financiële dekking of garanties heeft CDA-wethouder Van Hal het dossier onlangs over de schutting van Oisterwijk gegooid en overgedragen aan zijn Oisterwijkse collega Dankers. Die maakt van Den Domp een persoonlijke verkiezingsstunt, zoals hij dat ook met de Oisterwijkse dorpspomp probeerde. In de aanloop naar de verkiezingen wordt elk dossier dat stemmen trekt met smaak naar binnen gewerkt. De honger naar stemmen is niet te stillen. Beloftes volgen elkaar in rap tempo op en straatjes worden schoongeveegd, maar hoe warm de overdracht ook is; in de handen van een wethouder die echte betrokkenheid mist, koelt de belangstelling voor Den Domp snel af. En raakt het Haarens gemeenschapshuis in de bestuurlijke vergetelheid. Den Domp wordt Doornroosje die de komende honderd jaar vredig ligt te slapen in het kasteel op De Lind. Opgeruimd staat netjes en Haaren staat met lege handen.

SPROOKJES BESTAAN NIET

Het is nog niet te laat om Den Domp te redden. Dat moeten we vooral zelf doen. De gemeente Oisterwijk zit op zwart zaad, dus daarvan hoeven we de komende jaren in financieel opzicht weinig te verwachten. Wel kan onze nieuwe gemeente helpen bij vergunningskwesties en met de inzet van ambtelijke capaciteit. Maar de rest kunnen we in Haaren gewoon zelf! De gebouwen en grond van Den Domp zijn in eigendom en in goede handen van de Stichting Gemeenschapsvoorziening Haaren. Met een bestuur en beheerders die Haaren als hun broekzak kennen. Met de cultuurcentra in Moergestel en Oisterwijk kunnen we kennis en ervaring delen en samen flinke schaalvergrotingsvoordelen behalen. Den Domp is met circa 1.000 gebruikers per week van groot belang voor onze kern en daar moeten we aan werken! Politieke kleur is daarbij van ondergeschikt belang, dus laten we als gekozen raadsleden uit Haaren vooral samen optrekken in dit dossier.

Haaren verandert maar blijft zichzelf. En dat is geen sprookje.

Ton van de Ven

Lijst 4, nummer 2