RAADHUISSTRAAT MOERGESTEL

Het plan voor 15 koopappartementen naast het Antoniushuis aan de Raadhuisstraat in Moergestel, kan wat de VVD betreft van start. Na meerdere aanpassingen voldoet het huidige raadsvoorstel ruimschoots en de gemeenteraad spreekt zich 14 oktober a.s. uit over de vereiste aanpassing van het bestemmingsplan. Als dat doorgang vindt kunnen toekomstige bewoners zich gaan voorbereiden en verheugen op hun nieuwe woonplek. De woningen die zij achterlaten zullen in de huidige woningmarkt niet lang te koop staan.

© PPO Schaijk

Met de grote vraag naar passende woonruimte voor onze jongeren, senioren en alleenstaanden zijn steeds weer nieuwe bouwlocaties nodig. De komende jaren zullen we in Oisterwijk steeds samen moeten uitkijken naar geschikte in- en uitbreidingsplannen. Beschikbare of groene ruimte moeten opofferen voor woningbouw. Ruimtelijke ontwikkeling leidt vaak tot ingrijpende veranderingen in de woon- en leefomgeving van inwoners, zowel materieel als zeker ook emotioneel. Weerstand en verzet vanuit de omgeving zijn dan ook begrijpelijk en te verwachten. Dat alles pleit voor een goede omgevingsdialoog, die bij nieuwbouwprojecten ook gevoerd moet worden. Niet zelden komen bovendien vanuit de buurt of belanghebbenden zinvolle suggesties voor aanpassingen, juist omdat zij de situatie al jarenlang kennen. We moeten echter waken dat niet elk plan op voorhand afgeschoten wordt, simpelweg vanwege het uitzicht of ter behoud van de bestaande situatie. Iedereen kijkt graag mooi weg, maar er bestaat helaas nog geen recht op vrij uitzicht.

VITALE KERNEN

Het aantal inwoners in Moergestel is de afgelopen 10 jaar nauwelijks gegroeid, van 5.900 in 2013 tot net iets meer dan 6.000 inwoners anno 2021. Net als voor de kern Haaren geldt dat de toekomst van Moergestel sterk afhangt van hoe het dorp vitaal genoeg blijft. Dat de huidige voorzieningen niet verder verschralen omdat er simpelweg te weinig vraag naar is, winkels sluiten omdat er niet genoeg klanten kopen. Dus de lokale slager Ketelaars, bakker Van Hulten, Bij WOUT, NOVY of Frans van Velthoven Electro zullen allemaal erg blij zijn met weer wat nieuwe bewoners in onze kern Moergestel. Een vitale dorpskern met goede voorzieningen is in ieders belang en zeker van onze oudere minder mobiele inwoners. Van de VVD hadden er dus ook gerust 30 of 40 sociale woningen mogen komen, in plaats van nu 15 middeldure koopappartementen. Duurzame kwaliteit en uitstraling moeten altijd de boventoon voeren maar elke extra inwoner betekent voor Moergestel extra draagvlak voor een fatsoenlijk voorzieningenniveau. En dus voor een leefbaar en vitaal Moergestel.