IN MEMORIAM: JOOP RAKHORST

Het bericht dat Joop Rakhorst overleden is, raakt ons in het hart. Joop was niet zomaar lid van de VVD; Joop was een liberaal in hart en nieren, maar hij was bovenal gewoon een fijne vent. Hij was belangstellend en betrokken, hij was scherp en kritisch, hij had hersens en hij had humor, hij dwong bij iedereen respect af en of je het nou met eens was of niet, de volgende keer zocht hij je gewoon weer op.

© VVD Oisterwijk

Joop heeft zijn sporen verdiend in het bedrijfsleven en in het openbaar bestuur, maar liet zich daar nooit op voorstaan. Niet dat hij bescheiden was. Dat zeker niet. Het ging bij Joop alleen nooit om ‘hem’. Het ging bij hem altijd om ‘jou’. Joop was al geruime tijd ziek. Vorig jaar wist hij ons nog te vertellen dat hij met zijn oncoloog zijn tienjarig jubileum bij 'de club' had gevierd en dat daar wat hem betreft nog tien jaar bij mochten komen. Daarna vroeg hij hoe met ons ging en na ons te hebben aangehoord, nam hij z’n glas mee en kroop hij weer achter de piano. Die tien jaar zijn er helaas niet meer bijgekomen. Het werd zelfs geen “take five”. Elke improvisatie kent zijn slotakkoord, maar Joop eindigde niet in mineur.  De manier waarop Joop met zijn ziekte geleefd heeft, paste bij de manier waarop hij in het leven stond. Je doet het goed of je doet het niet.

Wie zo veel heeft betekend als Joop, laat de wereld achter met herinneringen. Er is dan ook geen leegte. Het is slechts inspiratie. De verhalen blijven en ook het voorbeeld dat hij voor ons was. Je kunt kritiek hebben op de politiek, maar doe er dan ook wat aan. Hij deed dat.

Met Joop verliest de VVD een van haar steunpilaren en Oisterwijk een van zijn meest markante inwoners. Truus, de kinderen en de kleinkinderen verliezen echter vooral een geweldige man, vader en grootvader. Wij wensen hen sterkte met dit verlies.

Namens VVD Oisterwijk

Eric Beele h.t. Voorzitter