DUIDELIJKE WENSEN VVD IN AZC-DEBAT

Maximaal verlenging van 10 jaar en uitsluitend plaats voor kansrijke asielzoekers uit Spoor 4, dat was afgelopen maandag de inzet van de VVD. Tijdens een 6-uur durende digitale raadsvergadering, boog de gemeenteraad zich over het collegevoorstel voor de toekomst van het AZC in Oisterwijk. De keuze voor online debatteren over zo’n belangrijk onderwerp, mondde helaas uit in een Poolse landdag. Wat voor lag was het collegevoorstel van burgemeester en wethouders om voor ruim 27 miljoen euro in steen te gaan bouwen aan een compleet nieuw asielzoekerscentrum in de bossen aan de Kievitsblekweg in Oisterwijk. Met een capaciteit van maximaal 490 plaatsen, inclusief kansarme asielzoekers uit veilige landen zoals Marokko of Algerije. Op de VVD en Algemeen Belang na, vonden de overige partijen dit een goed plan.

VERTROUWEN OF CONTROLE

Vincent van den Dungen en Patrick Simons voerden namens de VVD het woord. Coalitiegenoten PGB en D66 hamerden op vertrouwen in het college en COA als onderhandelingspartner. De VVD heeft zeker vertrouwen in haar college, maar allerminst in het COA. Met de dure lessen uit de afgelopen 30 jaar - en met recente sluitingen van andere Brabantse AZC’s - vinden de liberalen controle beter dan vertrouwen. De portefeuillehouder bleef maandag keer op keer bleef herhalen dat hij en het COA niet op afkomst maar op gedrag willen selecteren. Volgens de VVD een pertinent onjuiste bewering: IND hanteert het internationale en wettelijk getoetste sporenbeleid op basis van kansen. In Spoor 4 zitten alle asielzoekers die daar recht op hebben en kans op een verblijfstatus maken. Van de LHBTI-er of bedreigde journalist uit een veilig land, tot oorlogsvluchtelingen en echte asielzoekers. Meerdere amendementen hierover haalden een krappe meerderheid van slechts 1 of 2 stemmen. De VVD is benieuwd wat het college met zo’n duidelijk signaal van de raad gaat doen.

RAAD AAN ZET

‘Geen van de zes partijen in de raad van Oisterwijk pleitte voor het sluiten van het asielzoekerscentrum’, schreef Brabants Dagblad de volgende ochtend. Dat klopt, ook de VVD was en is voor humane opvang van bedreigde of gevluchte asielzoekers. Om als raad echter alle zeggenschap uit handen te geven, is voor de liberalen onbestaanbaar. We regeren daarmee over ons eigen graf en zadelen de komende generaties in Oisterwijk op met onze besluiten van nu. Partijen die de Raad aan Zet willen, zetten zichzelf nu de komende 25 jaar compleet buitenspel.