Dossier Cultuurcentra eindelijk aangepakt

Tijdens de laatste raadsvergadering is eindelijk een besluit genomen over de cultuurcentra. De wethouder cultuur, Ina Batenburg (VVD wethouder) heeft cultuur in haar portefeuille.
VVD gaat akkoord met het raadsvoorstel, waarin staat dat zo spoedig mogelijk een kwartiermaker wordt aangesteld die Tiliander en Den Boogaard beter op de kaart gaat zetten en financieel gezond gaat wil maken.

Alles overwegende kiest de VVD-fractie voor scenario 1, volgens ons de beste optie omdat er bijvoorbeeld een heel pakket van verbetermaatregelen in de bedrijfsvoering doorgevoerd wordt, het aantal m2 van Den Boogaard wordt gereduceerd. Voor de bovenverdieping van Den Boogaard wordt een andere bestemming gezocht.
Het saneren van de huurschuld en een bedrag van € 250.000,- incidenteel beschikbaar stellen is voor ons een logisch gevolg wanneer je kiest voor scenario 1.

Er zal een kwartiermaker worden aangesteld, die een realistisch businessplan gaat opstellen en de verbetervoorstellen en veranderingen omzet in daden, welke vervolgens aan de Raad wordt voorgelegd, waarna er een voorstel naar de Raad komt over de structurele bijdrage.

Naar de mening van de VVD is het belangrijk dat de cultuurcentra snel gerevitaliseerd worden en daarvoor is geld nodig, de vraag is dan hoeveel.
In theorie, bij het opstarten van een nieuw bedrijf, word eerst een businessplan gemaakt van waaruit alle volgende acties volgen inclusief een financieel plaatje.
Echter aangezien het hier gaat om een zogenaamd “going concern” activiteit, kunnen we niet voorbij gaan aan de realiteit van de dag. Spreekwoordelijk, de kraan lekt en dat moet gemaakt worden, of het huis brandt en dat moet geblust worden. Daar hebben we natuurlijk geen businessplan voor nodig.
Daarnaast realiseren we ons dat uit een op te stellen businessplan een aantal activiteiten zullen volgen. Het zou zo maar eens kunnen zijn, dat het businessplan niet volledig is zonder diverse vervolgonderzoeken.