Raad- en commissieleden op werkbezoek

Deze raadsperiode gaat de raad, nog meer dan in voorgaande periodes, de samenleving in! Met name door de vele veranderingen in het sociale domein (WMO, Jeugdwet en Participatiewet) is het belangrijk om goed aangehaakt te zijn en te blijven bij het werkveld. Bianca Taapken (Raadslid VVD), Anne Cristien Spekle (Raadslid VVD) en Pauline Klijn (Commissielid VVD) hebben regelmatig gesprekken met maatschappelijke organisatie en inwoners uit de gemeente Oisterwijk.

Met dit doel wilde de VVD al enige tijd op bezoek bij de Hondsberg in Oisterwijk. We kennen de Hondsberg allemaal van het kijken bij de dieren, de speeltuin en het mooie wandelgebied. Maar de Hondsberg is eigenlijk een organisatie die observatie, diagnostiek en exploratieve behandelingen biedt aan jeugdigen van 0 – 18 jaar met een (vermoeden van een) licht verstandelijke beperking en bijkomende complexe, vaak psychiatrische problematiek. Bij inventarisatie tijdens een vergadering van de commissie inwonerszaken bleken verschillende raads- en commissieleden deze interesse te delen. Een werkbezoek werd ingepland en afgelopen zaterdag 30 mei 2015 heeft het werkbezoek plaatsgevonden. Hierbij was de VVD ruim vertegenwoordigd met Con van Beckhoven (Raadslid), Bianca Taapken (Raadslid) en Anne Cristien Spekle (Raadslid)

We zijn hartelijk ontvangen en uitvoerig geïnformeerd over het reilen en zeilen binnen de organisatie. Een rondleiding door één van de kinderen die verblijft op de Hondsberg, ligt nog vers in ons geheugen. Wat fijn dat dit tot de mogelijkheden behoorde. Wij hebben ons laten vertellen dat er in heel Nederland geen vergelijkbare organisatie bestaat. De Hondsberg is uniek! De raadsleden van de VVD Oisterwijk wilde graag weten wat de effecten zijn van de decentralisatie voor de Hondsberg. Tevens is het belangrijk om op de hoogte te zijn van knelpunten waar de komende periode extra aandacht voor moet zijn. Met de antwoorden op zak, kijken wij terug op een zeer geslaagd en waardevol werkbezoek.

Organisaties welke de VVD fractieleden eerder hebben benaderd om hun kennis te vergroten zijn: de WMO adviesraad, SSPO -Stichting Senioren Platform Oisterwijk, het Gerard Horvershuis, de wijkzuster van Surplus, woonzorgcentra de Vloet en Park Stanislaus, Rnewt van ContourdeTwern en nog meer.

Daarnaast zijn zij graag aanwezig bij het nieuw ingestelde raadspreekuur. Dit is een laagdrempelige manier om met iedereen die dat wenst in gesprek te komen en te weten wat er leeft onder de mensen. De VVD blijft graag op de hoogte van de problemen die er in de praktijk worden ervaren en uiteraard willen wij ook alle goede dingen weten die zich in onze mooie gemeente afspelen. Het eerstvolgende raadsspreekuur is woensdagavond 23 september 19.00-20.00 uur in wijkcentrum de Waterhoef.