OISTERWIJK BLIJFT ‘BLAUW’

Afgelopen week brachten 21.220 inwoners van Haaren, Heukelom, Moergestel en Oisterwijk hun stem uit voor de nieuwe Tweede Kamer. Het opkomstpercentage was daarmee 82% en lag zelfs nog wat hoger dan in 2021. Landelijk kwam PVV als grote winnaar uit de bus, samen met Nieuw Sociaal Contract. VVD bleef in onze gemeente met 23,9% wel weer de grootste partij, net als in buurgemeente Vught. Onze Oisterwijkse kandidaat Ruben Brekelmans haalde bijna 800 voorkeursstemmen op in z’n eigen woonplaats, lijsttrekker Dilan Yesilgöz (foto) het vijfvoudige.

© VVD

AANPAK

Vanwege het zetelverlies heeft de VVD besloten de coalitievorming over te laten aan winnaars PVV en NSC. De kiezer heeft immers een duidelijk signaal gegeven, waardoor meebesturen niet voor de hand ligt. Als brede, liberale volkspartij zal de partij echter haar verantwoordelijkheid blijven nemen om Nederland vrij, veilig en welvarend te houden. Als lokale VVD-fractie zien we de uitslag vooral als signaal voor de landelijke politiek. Thema’s waarop men in Den Haag is afgerekend - migratie en woningbouw – worden mede door ons toedoen in de huidige coalitie adequaat aangepakt. We zien daarom de specifieke Oisterwijkse uitslag als bevestiging en stimulans om onze lokale aanpak tot concrete resultaten te brengen.