Gemeente Oisterwijk neemt duurzame hoofdrol

De gemeente Oisterwijk is voornemens om haar voorbeeldrol om te gaan zetten in een hoofdrol door met het renoveren van de dakbedekking van het gemeentehuis gelijktijdig voor € 60.000 te investeren in een zonne-energie installatie. Jaarlijks verwacht men hier 26.100kWh mee op te wekken. Hiervoor heeft de gemeente een SDE+ subsidie aangevraagd en die heeft men ook gekregen.

Verder in het raadsvoorstel (de gemeenteraad moet immers toestemming geven) staat echter een verontrustend feit. De 26.100kWh zou slechts 10% zijn van de hoeveelheid elektriciteit zijn die het gemeentekantoor per jaar verbruikt. Hier zal VVD raadslid Patrick Simons nog nadere vragen over gaan stellen. Er is dus nog een flinke slag te slaan als er op momenteel jaarlijks een 261.000kWh aan elektra verbruikt wordt.

De 26.100kWh die jaarlijks opgewekt worden zullen 11.960 kg/jaar CO2 reductie geven.

De opbrengst van de panelen zal permanent via een monitor in de centrale hal van het gemeentekantoor worden weergegeven. De werkzaamheden zouden eind november 2015 gereed moeten zijn. Wellicht dat er op de gemeentesite ook nog een sub pagina kan komen met de dagelijkse cijfers zodat andere partijen in en om Oisterwijk zich kunnen meten aan de data van de gemeente.

Met een installatie van deze omvang nemen zij hoogstwaarschijnlijk het stokje over van Manege ’t Halster aan de Moergestelseweg qua omvang van de grootste installatie.

Via deze link kunt u het raadsvoorstel lezen. http://oisterwijk.raadsinformatie.nl/document/2414339/1