Update raadsvergadering 8 oktober 2015

Marc Schoenmakers is (weer) geïnstalleerd als raadslid namens de VVD. De fractie is nu weer compleet met in totaal 6 raadsleden,

Marc was eerder raadslid. Deze periode neemt hij zitting in de commissie Inwonerszaken, samen met Bianca Taapken en Anne Christien Speklé.

VVD ondersteunt de noodverordening, welke burgemeester Hans Janssen afgelopen woensdag heeft vastgesteld na de incidenten tussen asielzoekers uit het AZC en autochtone jongeren.

“Het is zaak om snel in beeld te krijgen wat hier speelt. Met de noodverordening maken we preventief fouilleren mogelijk in een bepaald gebied. We moeten verdere incidenten voorkomen”, aldus Janssen. De noodverordening wordt vooral ingesteld met het doel erachter te komen welke jongeren het gemunt hebben op de asielzoekers. “We hebben het vermoeden dat het om lokale jeugd gaat”, laat de burgemeester weten.

VVD stemt in met het instellen van een raadswerkgroep monitoring sociaal domein op raadsniveau (15/75). Deze werkgroep bereidt de kwaliteitscriteria voor, waardoor de raad over op de juiste wijze kan sturen.

Vanuit de fractie zal een VVD raadslid deelnemen aan deze werkgroep. Ook zullen verschillende stakeholders gevraagd worden hun advies te geven en zo nodig aan tafel te komen.

Met het raadsvoorstel aanscherpen fietsbeleid / 15/53 is een scherper kader gesteld waarbinnen het college maatregelen kan treffen om de door de raad gestelde ambitie voor de fietsers te bereiken.

We hebben verder kennis genomen van de bestuursrapportage 2015.

Met name de kosten voor de jeugdzorg baren ons zorgen. Maar de VVD beseft ook dat we in een transitiejaar zitten van de drie decentralisaties. Een en ander is daar nog steeds aan het veranderen. Wij hebben het vertrouwen in dit college dat ze daar bovenop zitten, zowel aan de kant van uitvoering als aan de financiële kant.

De komende weken focust de fractie zich op de begrotingsbehandeling in de raad op donderdagavond 12 november as.