DOEN WAT MOET, DAN WAT KAN

Het jaarlijks hoogtepunt van de lokale politiek, zo noemde burgemeester Hans Janssen afgelopen donderdag de begrotingsraad. Daar zal onze wethouder Anne Cristien Spekle (VVD) het zeker mee eens zijn geweest.

© VVD Oisterwijk

Het overzicht van voorgenomen gemeentelijke uitgaven en inkomsten van het college is sluitend voor de komende 3 jaar, maar voorziet in 2025 een licht tekort. Veel ontwikkelingen hangen af van besluitvorming in Den Haag en zijn niet altijd voorspelbaar. Dat ontslaat Spekle als wethouder financiën echter niet van een kritische en kostenbewuste aanpak. Of zoals liberalen het zeggen: nut en noodzaak voorop. VVD-woordvoerder financiën Vincent van den Dungen verwoordde het als: Doen wat moet, dan wat kan. Na een lange avond en zo’n 18 moties en amendementen verder, stemde een ruime meerderheid van de raad in met de begroting van zo’n 88 miljoen euro.

KLIMAAT

Als het gaat om het klimaat, is het 1 voor 12. Mondiale problemen die niet alleen in Glasgow uitvoerig besproken worden, ook voor de lokale politiek heeft het gebrek aan besluitvaardigheid op dit thema grote gevolgen. Het tast onze positie aan, omdat onduidelijk is met welke wettelijke en financiële gevolgen we moeten rekeninghouden. Enkel belastingen verhogen, is naar onze opvatting niet de oplossing. Kritisch blijven naar uitgaven en kosten wel. Met name in het sociale domein, liggen grote uitdagingen om forse besparingen te realiseren door regionale inkoop en ondersteuning voor jeugd- en ouderenzorg.

GRONDBELEID

Een belangrijke bron van inkomsten voor een gemeente, is een actief grondbeleid. Uitgifte van bouwkavels zal wat de VVD betreft ook de komende jaren actief worden onderzocht. Tal van bedrijven in onze kernen Haaren, Heukelom, Moergestel en Oisterwijk floreren economisch, groeien uit hun jasje en willen graag uitbreiden of nieuwbouw plegen. Dat we daarbij met het oog op milieu, natuur en landschap en nog strenger op de ruimtelijke kwaliteit gaan letten, is vanzelfsprekend. Geen vervuilende productiebedrijven dus of zwaar vrachtverkeer in onze kernen, maar hoogwaardige, multifunctionele en aantrekkelijke bebouwing met maatschappelijke relevantie voor onze gemeente.